تفاوت DISC و MBTI

در مورد تفاوت های بین DISC و MBTI (شاخص تیپ مایرز – بریگز) مطالب زیادی نوشته شده است. هر دو روش جهت ارزیابی رفتار و شخصیت استفاده می شوند، اما کدام یکی بهتر و برتر است؟

در مقاله ای گفته شده که یک مزیت اصلی وجود دارد که DISC را از MBTI متمایز می کند وآن «قابلیت اطمینان» است.

این مقاله در سال ۲۰۱۵ توسط Vox Media و با عنوان: «چرا مایرز-بریگز بی معنی است» منتشر شد. در مقاله بیان شده که ارزیابی شخصیت (مایرز-بریگز) روشی بسیار متناقض برای اندازه گیری تیپ شخصیتی است. بزرگترین مشکلی که مقاله به آن اشاره می کند این است که وقتی کاربران چندین بار تست MBTI را انجام می دهند (حتی تست زدن پشت سر هم در جلسات آزمایشی) نتایج غالبا به طرز چشمگیری متفاوت بدست می آید. برای مثال: اگر تست MBTI در روز دوشنبه انجام دهید، ممکن است به شما برچسب INFJ داده شود. و اگر روز سه‌شنبه دوباره آن تست را انجام دهید ممکن است به عنوان ENFP تشخیص داده شوید. در واقع، مطالعات آنها نشان داده است که “حدود ۵۰٪ از افراد در بار دوم که تست را انجام می دهند به نتیجه ی متفاوتی می رسند.”

هیچ شکی نیست که DISC و MBTI هر دو ابزار ارزشمندی هستند که پیچیدگی های رفتار انسان را به ما می آموزند. اما، این دو آزمون یکسان نیستند. تئوری‌های روان‌شناختی مختلف و استراتژی‌های آزمایش، نشان داده که DISC نسبت به MBTI دارای نرخ بسیار بالاتری از قابلیت اطمینان است. یک بررسی اعتبارسنجی در سال ۲۰۱۵ توسط “PeopleKeys”  نشان داد که سازگاری و قابلیت اطمینان DISC در محدوده ۹۰-۹۵٪ است. به عبارت دیگر، در یک بازه زمانی کوتاه، افرادی که چندین بار ارزیابی DISC را انجام می‌دهند، در بیش از ۹۰ درصد مواقع با همان سبک غالب تشخیص داده می‌شوند (این نتیجه نیز توسط سازندگان فردا برای بازه های زمانی کوتاه و بلند نیز تأیید شد). که اگر آن را با نرخ قابلیت اطمینان ۵۰% MBTI  مقایسه کنیم، این تفاوت قابل توجه و تأمل است.

بسیار واضح است که تفاوت بسیار بالایی در نرخ قابلیت اطمینان MBTI و DISC می تواند دلیل معتبری برای توصیه و استفاده از ابزار DISC بعنوان ابزار برتر و قابل اعتمادتر جهت تشخیص درست مدل رفتاری باشد.

– نویسنده: بردلی اسمیت (مدیر توسعه تجارت بین المللی PeopleKeys)

– ترجمه: مهندس دبس

اگر هنوز مدل رفتاری خود را نمی دانید اینجا کلیک کنید

توسط | ۱۴۰۱-۱۱-۳ ۱۰:۲۰:۴۹ +۰۰:۰۰ بهمن ۳ام, ۱۴۰۱|بلاگ|بدون دیدگاه

درج دیدگاه