همسرگزینی با استفاده از مدل DISC

همسرگزینی با استفاده از مدل DISC

همسرگزینی با استفاده از مدل DISC

ازدواج یکی از مهمترین، یا بهتر است بگوییم مهمترین واقعه زندگی فرد در دوره بزرگسالی است. در کشورهای غربی از قرون وسطی تا اوایل قرن بیستم ازدواج به وسیله ساختار اجتماعی مورد حمایت قرار می ­گرفت. بعد از این دوران ازدواج به عنوان موضوعی شخصی تلقی شد که بایستی در خدمت خوشبختی و رفاه فرد قرار گیرد. به این ترتیب مفهوم ازدواج به عنوان منبع خوشبختی و رفاه فردی، مفهومی جدید و مدرن است.

در گذشته نه چندان دور در ایران، ازدواج توسط خانواده شکل می گرفت. ازدواج پیوند دو فرد نبود بلکه پیوند دو خانواده محسوب می ­شد. در برخی از موارد حتی عروس و داماد یکدیگر را تا زمان ازدواج نمی­ دیدند. دختران در سنین پایین توسط خانواده به عقد شوهر در می­ آمدند و سپس به خانواده گسترده شوهر، می­ پیوستند.

اینک نسل جوان به ازدواج به عنوان منبع خوشبختی، شادمانی و رفاه می­ نگرد. اما نحوه انتخاب زوج و نیز دخالت خانواده­ ها در گروه­ های اجتماعی جامعه متفاوت است. برخی هنوز به دخالت خانواده در این باره اهمیت می­ دهند، اما برخی دیگر انتخاب صرف دختر و پسر را اصل می­ شمارند.

در حال حاضر وضعیت به گونه­ ای است که پیش­ بینی آینده ازدواج در سراسر جهان مشکل به نظر می­ رسد. زوج­ ها زیر انواع فشارهای روانی، اقتصادی و اجتماعی قرار دارند و آمار طلاق روز به روز افزایش می­ یابد. کانون خانواده­ ها از هم می­ پاشند و کودکان بیشتری فقر مادی و عاطفی را تجربه می­ کنند که این وضعیت خود به شکل غیر مستقیم آمار اعتیاد و جرایم را در جامعه افزایش می­ دهد.

اینک بسیاری از دختران و پسران جوان تمایل دارند خود زوج خود را انتخاب نمایند. از طرف دیگر خانواده­ ها به ویژه در شهرها آرام آرام سعی می­ کنند مسئولیت انتخاب را به دوش فرزندان گذارند تا از سرزنش بعدی آنان در امان باشند. شایان توجه است که در این شرایط، دختر و پسر جوان نیز آموزش کافی در زمینه یافتن زوج مناسب را ندارند. دیگر نقش­های سنتی پاسخگوی روابط زن و شوهر نیست. اکنون موفقیت در ازدواج با آموزش و مهارت­ ها ارتباط مستقیم دارد. خانواده­ ها نیز به علت نداشتن دانش و تجربه کافی در این زمینه قادر نیستند به دختر و پسر جوان کمک کنند. در این شرایط، آنان دست به ازدواج­ های غیر عقلانی می­ زنند که نه­ تنها پیامدهای آن به خود آنان آسیب می­ رساند بلکه در اثر متلاشی شدن زندگی زوج جوان، خانواده و جامعه نیز صدمه می­ بینند. پس طبیعی است آمار طلاق افزایش یابد، شمار بیشتری از کودکان از حضور یکی از والدین در دوران رشد خود محروم باشند، و آمار بزهکاری سیر صعودی بیابد.

یکی از راه­های کمک به حفظ نهاد خانوداه، یاری به دختر و پسر جوان برای انتخاب زوج متناسب خود است. مشاوره قبل از ازدواج توسط روان­شناس و مشاور با تجربه، می تواند به دختر و پسر جوان برای انتخاب بهتر کمک کند. چنین مشاوره ­ای می­تواند تاثیر عوامل متفاوت بر موفقیت ازدواج را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و دو طرف را برای مقابله با مشکلات آینده مجهز سازد. تلاش آکادمی سازندگان فردا در این گزارش این بوده است که با تشخیص دادن رفتار زوجین، بتوان به صورت دقیق راهکارها و روش های علمی جهت رسیدن به مقوله “ازدواج موفق” به آنها ارائه نمود.

* مشاوره پیش از ازدواج با همکاری مرکز مشاوره معتبر انجام می گردد.

توسط | ۱۳۹۸-۶-۱۵ ۰۹:۱۵:۳۷ +۰۰:۰۰ مرداد ۳ام, ۱۳۹۷|دسته‌بندی نشده|بدون دیدگاه

درج دیدگاه