تست DISC نسخه مدیریت کارکنان

ابزاری پیشگام در حوزه ارزیابی شخصیت یا رفتار انسان هاست که تا به حال بیش از ۴۰ میلیون نفر جهت بهبود بهره ­وری، کارتیمی و برقراری ارتباط موثر در محیط کار از این ابزار استفاده نموده اند. به علاوه DISC یک ابزار داوری است که به افراد کمک می کند تا تفاوت های موجود در مدل های رفتاری خود را بشناسند، این کار از طریق پرسشنامه ای با ۲۴ سوال قابل انجام است.

ابزار DISC زبانی ساده و عمومی است که به افراد کمک می کند تا خود را بهتر شناخته و مدل رفتاری خودشان را کنترل کنند همچنین این ابزار توانائی تطبیق مدل رفتاری فرد را با دیگران فراهم می آورد. ابزار DISC شناخت و آگاهی فرد را در تعامل با ناسازگاری ها، چگونگی تعیین انگیزه های فردی دیگران، کشف عوامل استرس و فشار کاری و نیز حل مشکلات را بالا می برد

موارد استفاده DISC در سازمان­ ها

  • استخدام افراد جدید در سازمان
  • افزایش میزان کارایی افراد
  • بهبود کارتیمی و کاهش دادن ناسازگاری ها بین اعضای تیم
  • حل‌ و فصل تنش‌های درون سازمان از طریق کشف استعدادها، علایق، خلق و خو و اولویت های آنها
  • تدوین استراتژی مناسب برای حفظ و نگهداری افراد کلیدی سازمان
  • افزایش و بهبود مهارت های فروش با کشف انگیزه های مشتریان و چگونگی تعامل با آنها
  • توسعه رهبری: با این ابزار نگاه شما نسبت به دیگران متفاوت می شود.

کارمندان و مدیران سازمان می‌ توانند با استفاده از گزارش ارائه شده از ابزار DISC، ارزیابی بسیار معتبری از رفتارهای شخصی یا سازمانی خود را در یک گزارش انفرادی ببینند. اطلاعات ذکر شده در گزارش، دانشی را در اختیار مدیران و کارمندان یک سازمان قرار می‌ دهد که موجب بالا رفتن سطح ارتباطات موثر آنها شده و توسعه پایدار سازمان را رقم می‌ زند. همه افراد می توانند از این ارزیابی استفاده نمایند تا روش های ایده آل تعامل با دیگران را کسب کنند. این گزارش دربرگیرنده بخش‌های زیر می‌ باشد:

  • خصوصیات و ویژگی‌ های عمومی فرد
  • ویژگی­ های بارز فرد در هر یکی از ابعاد رفتاری
  • راهکارهایی برای ارتباط موثر با دیگران
  • بایدها و نبایدها در تطبیق و برقراری ارتباط فرد با دیگران
  • نمودار مدل رفتار طبیعی
  • مدل‌ های رفتاری طبیعی و تطبیق‌ یافته فرد
  • ارزش‌ های فرد برای سازمان
  • زمینه‌ های مناسب برای رشد
  • سبک کاری فرد در سازمان – چرخه بینش موفقیت
  • نکات کلیدی مدیریتی و انگیزشی

تاریخچه ی ابزار DISC:

در تمام مراحل تاریخی، این ابزار همیشه در حال توسعه و پیشرفت بوده و امروزه بهترین، آسان ترین و مطمئن ترین روش کاربردی می باشد. همچنین در ۴۰ سال اخیر به عنوان مدل برتر جهان شناخته شده است. لازم به ذکر است که جدیدترین محصولات این ابزار در سال ۲۰۱۰ ارائه شد اما تئوری ها و نظریات اساسی این ابزار در دهه ۱۹۲۰ کامل شده و به مراحل برداشت رسید.

ویلیام مولتون مارستون:

این مدل اولین بار در سال ۱۹۲۸ میلادی توسط دکتر ویلیام مولتون مارستون (William Moulton Marston) و براساس مطالعات روانشناس کارل گوستاو یونگ (Carl Gustav Jung) در کتاب “احساسات مردم عادی” معرفی شد. تئوری مارستون مبتنی بر ویژگی های قابل مشاهده و اندازه گیری افراد است و انسان ها را به چهار مدل رفتاری D: تسلط و احاطه، I: تاثیرگذاری، S: ثبات و C: تطابق تقسیم بندی می کند.

سیستم پروفایل شخصیت (PPS):

آقای جون جیر از سیستم پروفایل شخصیت، جهت توصیف ذات در دهه ۱۹۷۰ استفاده نمود. وی ابزار DISC را ارزشیابی کرد و مجوز تجاری سازی را بدست آورد سپس تست مدل های رفتاری را در بازار مطرح کرد.

بیل بانستتر  بنیان گذار شرکت TTI:

بیل بانستتر، بنیان گذار شرکت (Target Training international – 1984) در سال ۱۹۸۴ مدل دیسک را بر اساس تئوری کارل یونگ به‌ صورت نرم‌ افزار تحت وب به ۲۶ زبان زنده دنیا تولید و ارائه کرد. در حال حاضر، مدل دیسک در سطح جهانی به عنوان “مدل رفتاری برتر” شناخته شده است.

اعتبار و پایایی:

در ایران، آکادمی سازندگان فردا از پیشگامان توسعه ابزار DISC بوده است که با تحقیق و پیگیری در علوم به روز دنیا در مورد این ابزار، همیشه در حال هنجاریابی، معرفی و بومی کردن این مدل برای هموطنان عزیز می باشد.

این آزمون بر مبنای گزارش شرکت TTI هر ساله اعتبار‌یابی شده و گزارش‌های مفصلی توسط تیم سنجش و ارزیابی و متخصصین روان‌ سنجی‌ این شرکت در دنیا مخابره می‌ شود. صحت این سیستم در پژوهش‌ های متعددی که توسط شش موسسه تحقیقاتی معتبر انجام شده، در سطح گسترده مورد تایید قرار گرفته است.

به عنوان نمونه تحقیقات زیادی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۰۶ در دنیا بر روی جامعه آماری بیش از ۷۵۳۱۷ مورد توسط پروفسور پیتر کلایسن و تیم ایشان انجام شده است که توانسته تاییدیه صلاحیت دریافت نموده است. آلفای کرونباخ این آزمون در دنیا در سال ۲۰۱۳، ۰٫۸۷ در سال ۲۰۱۲، ۰٫۹۰ درسال ۲۰۱۱، ۰٫۸۸ و در سال ۲۰۱۰، ۰٫۸۵ بوده است. این اعداد بیانگر قدرت بالای آزمون DISC در سنجش مولفه‌ های رفتاری دارد.

درجه‌ ی همبستگی میان سوالات در دقت یک آزمون بسیار مهم تلقی می‌ شود. به عبارت دیگر، تمام مواردی که یک مقیاس را تشکیل می‌ دهند باید با یکدیگر منسجم باشند. آلفای کرونباخ (Cronbach’s Alpha) درجه‌ ی همبستگی را یک عدد مشخص بیان می کند، در طیفی از ۰٫۰ تا ۱٫۰ اگر ارزش آلفا ۰٫۰ باشد هیچ ارتباطی میان موارد (در گزاره‌ها) در مقیاس داده شده وجود ندارد. از سوی دیگر، چنانچه تمامی موارد در مقیاسی یک مدل مشابه را اندازه گیری کنند، آنگاه ارزش آلفا ۱٫۰ باید باشد، که بیانگر انسجام داخلی کامل می‌ باشد. در علوم رفتاری بویژه روان‌ شناسی ارزش آلفای بیشتر از ۰٫۷۰ قابل قبول و رضایت بخش شناخته می‌ شود. ارزش آلفای بیشتر ۰٫۸۰ خوب در نظر گرفته می‌ شوند، و ارزش بیش از ۰٫۹۰ به عنوان بازتابی از انسجام داخلی استثنایی شناخته می شود.

جهت انجام تست DISC، اینجا کلیک کنید.

توسط | ۱۴۰۱-۲-۲۷ ۰۶:۱۴:۳۳ +۰۰:۰۰ مرداد ۳ام, ۱۳۹۷|دسته‌بندی نشده|بدون دیدگاه

درج دیدگاه